Kirkebio

En søndag om måneden i vinter-halvåret, viser vi en god film som giver stof til eftertanke.

Der er gratis entre.

Efter filmen er der mulighed for at købe en kaffeservering for kr. 25,- og der er god tid til at evt. tale om filmen.

Næste filmaften er søndag 9. oktober kl. 19.00

"Father Stu"

Filmen "Father Stu" bygger på den sande historie om Stuart Long, en tidligere fodboldspiller, wrestler og bokser, som efter et motorcykeluheld læste til præst og trods markant, voldsom sygdom, blev ordineret til katolsk præst.

Den sande historie
Historien om Stuart Long er bemærkelsesværdig og rørende. Han har en svær barndom med en drikfældig far og en bror, der dør meget ung. Stuart lever i det hårde miljø, og det er tydeligt, at han hele vejen igennem prøver at bevise noget over for sig selv og sin familie. Han er hurtig på aftrækkeren, har en sarkastisk og bidsk humor og bander voldsomt.

Han møder en pige, Carmen, som han straks forsøger at komme på date med. Hun er imidlertid katolik og fortæller, at der ikke bliver noget imellem dem, eftersom han hverken er døbt eller katolik. Den resolutte Stuart tager det som en udfordring, går til dåbsundervisning og bliver døbt. Troen betyder dog reelt ikke noget for ham før hans liv en dag tager en uventet drejning: Han ender i et voldsomt motorcykeluheld, og efter uheldet har han en klar ide om, at han skal blive katolsk præst. Det er ikke noget hverken præsteseminaret, vennerne, familien - og da slet ikke Carmen, som jo dermed må opgive ægteskab med ham - bryder sig om, men det lykkes ham at blive optaget.

Han gennemfører studiet på sin egen måde, med mange diskussioner om tro og teologi, men midtvejs i studiet bliver han diagnosticeret med en sjælden sygdom: Inklusionslegememyositis (IBM), en muskelsvindsygdom.

I filmen spilles Stu's far af Mel Gibson. Han er også et godt valg i forhold til farens drukproblemer og følgerne deraf, problemer som Mel Gibson jo selv har kæmpet med.

Genkendelse, omsorg og sjælesorg
Stu viser sig som præst at være en markant personlighed og sjælesørger. Og igen gør han det på sin helt egen måde - og ikke uden kraftudtryk. I en scene tager han med en kollega til et fængsel for at holde gudstjeneste for de indsatte. Kollegaen har svært ved situationen, men Stu relaterer til de indsatte og taler deres tydelige og markante sprog - og dét giver genkendelse og åbenhed for evangeliet.

Se forfilm herunder: